Många varför?

Jag var in och snokade på Erikas sida och hittade ett Anti-feminist inlägg. Hon hade läst en krönika om att man skulle klä sin son i rosa... varför? Krönikören tyckte att vi skulle bryta mönstret och våga klä på våra pojkar rosa. Visst, men varför? Jag säger som Erika; "jag vill att min SON ska se ut som en KILLE." Han ÄR ju en kille! Klart han ska se ut som en kille? En gammal klasskompis till mej har flera barn, av olika kön, hon har valt att klä sina pojkar som flickor och sina flickor som pojkar.. men varför, undrar jag igen? Ok att ha något inslag av rosa... men att köpa en rosa plyshdress till en pojke, bara för att visa en poäng? Ja, pojkar KAN ha rosa... men varför? Det är en färg, inte en dödskamp? Min son får klä sig i rosa hur mycket han vill... när han blir stor nog att tala om att han vill ha en rosa plyshdress...

Lika med könsrollerna... Varför är det så viktigt att bryta könsrollerna? Jag instämmer med alla om att hushållsarbetet ska fördelas lika om båda parter har arbete utanför hemmet, och jag tycker att man kan hjälpas åt liiite även om den ena jobbar. Man dör inte av att plocka fram dammsugaren trots att man har jobbat 9-5... Men detta duger inte,  om en av oss VÄLJER att vara hemma så lägger genast alla feminister huvudet på sned och säger; "Nämen åååå, ja jo det är ju svårt att få jobb i denna mansgrisdominerande värld"  HUH? Va, vadå? Jag har valt att vara hemma, jag HAR arbete, det kallas hemmafru/mamma... Jag skulle vilja se den kostymnissen som klarar det mer än en vecka! Jag känner mej oerhört lyckligt lottad som har den möjligheten att kunna vara hemma lite längre än vanligt med vår son, men det betyder inte att jag sitter och pillar i naveln hela dagarna... bara halva, duh!

Dessa extrem-feminister som så desperat ser ner på oss kvinnor som faktiskt tar detta arbete på allvar borde skämmas. Deras kamp att få bort könsrollerna får oss att se lata och oansvariga ut, varför inte bara låta var och en välja själva. Dom är så upptagna med att få bort steriotypen av hemmafrun att dom inte ser att det faktiskt är ett tungt ansvar och ett hårt jobb som vissa faktiskt väljer jälva. Det är ingen man i dessa dagar som skulle tvinga oss vara hemma och det är ju knappast att vi står barfota och fastkedjade vid spisen. Sluta se ner på hemmamammor. Börja förespråka lite FÖR att vara hemma istället, för hemmamän/pappor! Det behövs fler riktiga karlar som faktiskt tar hand om barn och hushåll, och inte bara låtsas när dom orkar.

Det finns inget som heter "kärring-göra" i hemmet längre, för det är karlarna som är kärringarna. Ge dom en kattspya, en diskho med guck, två tvättkorgar med bebisspya på och en diareébajsblöja och de står handfallna i timmar? En kvinna löser det på 10 minuter! ;)

Jag är helt för feministernas kamp om rättvisa och jämlikhet, det är extrem-feministerna jag har problem med och jag tål heller inte dessa karlar som förväntar sig att det är bara kvinnan som ska sköta hushållet trots att båda jobbar 40h/v.  Det jag menar är att denna hetsjakt på att få bort hemmafrun gör det svårare för dom som faktiskt väljer att vara hemma. Det har blivit något fult och smutsigt... ungefär som tvätten jag har sparat tills imorgon...

Människor med ett vanligt arbete jobbar 9-5, vårt arbete tar slut när vi dör!

Läs även Mrs X point of view på saken

bloggkoll

Kommentarer

Jag tror många kvinnor hade valt att vara hemma i alla fall så länge barnen var små om de bara hade kunnat !! Det skulle jag ha gjort om jag hade fått den chansen !!

2008-11-04 @ 00:49:24
URL: http://lisenj.blogg.se/

Trodde inte att jämnställdhet handlade om möjlighet att välja färg... Lite tam (snällt ord va?)artikel för att vara feministiskt. Min son har två rosa tröjor som han valt själv nu vid nio års ålder. Resten av kläderna går i svart, blått och rött som han velat ha sen han var 1,5 år och kunde peka på vad han ville ha. Är jag en antifeminist för att jag inte satte på honom rosa förrens han var nio bara för att han inte ville ha det?

Lilla gumman (inte du, hon som skrev artikeln) att låta folk klä sig i vad de vill är väl en utmärkt väg att gå för att nå jämnställdhet.

2008-11-04 @ 06:54:08
URL: http://pz2.blogg.se/

Ja jag hade definitivt varit hemma längre om jag hade kunnat! Nu har ju jag tur att vara hemma mkt ändå eftersom jag pluggar. Det är mkt tjat om genus nu oxå ska du veta framför allt ute i förskolorna skolan kanske med. Mkt om hur man ska klä sina barn, vad de leker med osv. Jag tycker man borde fokusera på barnet istället, vad de är intresserade av. Dessutom finns det knappt några alternativ i affärerna heller. Jag hade tänkt köpt en röd overall till Oliwer. Eftersom jag är student väljer jag att framför allt handla på typ Hm Lindex som är lite billigare. Där fanns det att välja på antingen en blå eller en lila. Jag valde då blå. Förstår inte heller vitsen av att jag skulle köpa en lila overall till Oliwer? Han är en kille och jag ser hellre till han som person/individ än till vad han har på sig för kläder. Vet inte om detta gör mig till en sämre mamma eller pedagog???



2008-11-04 @ 08:37:53
URL: http://mioli.blogg.se/

Jovisst fram för att vara hemma längre med barnen (säger jag som ff är hemma med min som snart fyller 2) Å ja jag har massor av rosa till henne, här är det prinsessor och Hello Kitty för hela slanten =)

Fast då har jag ju haft en dotter som bara skulle ha blått när hon växte upp,blått å oranget så hon såg ut som en pojkflicka för det mesta.

Jag har inget emot blått men ärligt det blir mkt rosa... Smaksak tycker jag...

MEN detta fenomen men hushållsarbetets fördelning i hemmet.

Jag undrar över en sak då lilla jag, när man är hemma med barnet/barnen är man väl inte hemma som städerska, meningen är ju att man ska ta hand om barnen inte hemmet, man är väl hemma "mammaledig" eller nåt =)

Men karlar verkar tro att matdisken och städning av kök från middagen dagen innan ingår i vara hemma med barnen, vet inte hur ofta jag hört folk som inte har "tid" att hitta på saker med barnen för å nej måste hinna med golven idag, å tvätthögen har växt, skulle man använda den ursäkten för att slippa gå å jobba oxå undrar jag =/

Inte för att gnälla kommer på mig själv med att ha det "tänket" ibland, ingen höjdare.

man har samma hushållssysslor som tidigare å JA man kan ff dela på dom 50/50 en arbetar på jobbet och en arbetar med att uppfostra/ta hand om barnen, visst vissa saker kan man ju göra i mån av tid bara för att det är enklare om det ex finns tvätttid just bara på dan eller så men är man hemma mamma så ska man främst vara mamma inte nån städerska anser jag =)



Sen alla barn kan ju ha alla färger på kläder men att klä sina barn efter en princip blir bara tokigt tycker jag.....



Nä nu ska ja hinka kaffe å bli "normal" igen om de går hö hö

ha en toppendag

2008-11-04 @ 09:19:11
URL: http://lakritstokiga3barnsmamman.blogg.se/

Absolut att det ska vara rättvisa och jämnställdehet,

men de flesta feminister verkar inte vilja sluta förrän allt är ömvänt.

Precis som hos oss. Jag jobbar-han är hemma, jag dammsugar-han sköter tvätten...jag vill jobba så fort som möjligt efter ett barns födsel-han vill vara hemma så mycket som möjligt.

Perfect match! (eller bara stenhårt drillad man) ;)

2008-11-04 @ 09:51:12
URL: http://pansky.blogg.se/

Ja dessa feminister. Känner mig långt ifrån som en sådan. Vägrar kalla mig feminist. Vill inte bli ihop kopplad med dagens galna tänkade bland feministerna. Usch.



Jah är för jämställdhet. Men vill inte klä min tjejer så dem ser ut som pojkar. Vill låta min man vara man osv. Men kvinnor skall ha samma rättigheter som män. Även skyldigheter. Inget snack om saken.

2008-11-04 @ 10:43:15
URL: http://www.blogg.mustica.se

Åh! Vad kul att du håller med om att du skrev om det också. Jag vet dock inte om det framgick i mitt inlägg att jag faktiskt tycker att det är bra om man kan dela på arbetet hemma om båda jobbar. När jag var mammaledig gjorde jag ju allt för att Johan pluggade, jag vill ta hand om disken och ha mig också på något sätt även fast jag skulle jobbat. Alla män i min närhet diskar utan tillräckligt med diskmedel och absolut inte ordentligt, svårt för mig att se på så då gör jag det hellre själv men sen är alla människor olika, alla har olika viljor och det verkar inte feministerna förstå sig på. De vill ju t.ex. framföra tvång på pappaledighet, att automatiskt hälften av dagarna är satt på pappan och mamman inte ens får dom. ABSURT! Herregud! Människor kan faktiskt diskutera saker och ting och komma överens om saker och definitivt par som gått så långt i sin relation att de vill ha/har ett barn, att tvinga på pappadagar är ju helt sjukt. Vissa pappor kommer ändå inte ta dom dagarna och där är det mammorna som får smällen och BARNEN framförallt, man skulle ju tvingats lämna dom till barnflickor eftersom att de då inte ens är gamla nog att lämnas på dagis. Jaja, nu ska jag lägga av med min novell till kommentar. Haha



Hoppas ni har det gott!

2008-11-04 @ 11:21:07
URL: http://theerika.blogg.se/

du ser inget problem med att man som hemmaarbetande inte räknas in i pensionssystemet eller har du och din partner löst det genom att han sparar åt dig också?



personligen tror jag att könsrollerna är skapade av samhället och upprätthålls av oss. det är inget naturligt utan skapat. förstår inte idén med att barn ska ha olika färger och leksaker beroende på vilket kön de är. att män skulle vara handfallna inför bebisblöjor, kattkräk eller vad som är en myt. jag vet ingen man som inte är mindre "kapabel" i hemmet än kvinnan.



om man dessutom är för jämställdhet men inte vill kalla sig feminist pga diverse individer vars åsikter man inte accepterar, så borde man ju inte heller kalla sig svensk pga diverse svenska individer vars åsikter man inte acepterar.

2008-11-04 @ 11:23:31
URL: http://www.schmut.net

Hej Lisa, jag tror du missade ironin i mitt inlägg,(En smiley=ironi på denna sida) självklart har jag problem med att man som hemmaarbetande inte räknas in i pensionssystemet det har jag inte ens tagit upp i inlägget. Mitt inlägg gick ut på att man ska klä sina barn som man själv vill, inte i rosa BARA för att bryta steriotyperna.

2008-11-04 @ 11:41:07
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

En sak till Lisa... svensk är något man ÄR, feminist är något man kallar sig för att stoppa in sig själv i ett fack. ;)



och om du aldrig träffat en karl som är mindre "kapabel" i hemmet än kvinnan så har du haft tur.. och du har aldrig träffat Min ;)

2008-11-04 @ 11:46:02
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

Klart som tusan man måste dela på hemmaarbetet. När jag bodde ihop med X:et så skötte jag det mesta inomhus men han tog hand om trädgården och bilarna. Helt enkelt var och en gjorde det den var bäst på - han mekade bilar klippte gräsmattan för det hade jag inte kunskap om eller viljan att lära mig, så skötte jag om matlagningen och lite mer.

Så jag håller med dig, i mångt och mycket

2008-11-04 @ 13:29:55
URL: http://dagenseko.blogg.se/

Haha bra talat! Jag är helt på din sida! Jag har faktiskt lite tur så min trevliga man lagar nästan all mat. O jag tvättar. Men annars delar vi på allt. Visst han slarvar ju en del...heh...o jag får gå efter o göra om lite men ändåååå...

2008-11-05 @ 20:11:54
URL: http://nemirockstar.bloggsida.se

btw.....rosa på småkillar?

Min morbror ville alltid ha rosa kläder när han var liten för det var ju så gulligt, o kan flickor ha rosa så kan faktiskt pojkar oxå ha det tyckte modern! Den lilla pojken ville oxå leka med dockor och barbies. Och det va ju helt oki tyckte man med en liten kille i rosa kläder som satt o lekte med dockor hela dagarna. Senare började gossen dansa balett..och nu är han tillsammans med Ole. :)

2008-11-05 @ 20:15:19
URL: http://nemirockstar.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Klicka här så slipper du fylla i namn nästa gång
Trackback