Låt oss vara otrogna, det är hälsosamt...

Var som vanligt in en sväng till Mumari och såg detta, hon har skrivit SINA åsikter om denna artikel i Aftonbladet som handlade om att leva i "tvåsamhet" kan vara osunt, särskilt för oss kvinnor. Mumari har fått lite skitkastning över sin syn på tvåsamheten och har blitt tillsagd att "knipa käft om hon inte har argument för det hon skriver"... löjligt, Det var ju hennes spontana tankar kring ett ämne som troligen upprör dom flesta vuxna människor. Man ska inte behöva stoppa in ett argument bara för att man vill uttrycka sin åsikt. Sedan när måste vi analysera sönder allt? Och hennes argument fanns faktiskt i inlägget hon hänvisade till, så det så! You go Mu!

Tillbaka till ämnet;
Det är teologen Susanne Wigorts Yngvesson som undar i artikeln "Varför är det så oerhört känsligt om ens partner har en sexuell relation med någon annan?" Det är väl inte känsligt om båda parter är med på det men då kallas det väl inte "otrohet"? Hennes syn på förhållanden gör mej en smula perplex dock... varför ha ett förhållande om man vill ha olika partners? Då kallas det väl KK? Något en del har i tidigt skede av livet. Men dom flesta växer ju upp, blir kära och bildar familj, jag betvivlar att det är särsklt sunt för barnen i den familjen om mamman och pappan har en tre-fyra partners på sidan om. Jag säger ingenting om unga människor som vill prova sina vingar innan man bestämmer sig, man provar ju oftast byxorna innn man köper dom. Men när man väljer att föra in barn i ekvationen är det defenitivt ohälsosamt tycker jag.

Jag är för tvåsamheten, även när man inte har barn, människans svartsjuka natur klarar inte av någonting annat i längden. Det slutar med att en eller båda blir sårade, det är jag övertygad om. Vill man ha fler än en partner så ha inte ett "förhållande", varför sätta den stämpeln på något som inte är tillräckligt starkt att klaras av mellan bara två personer?

bloggkoll

Kommentarer

jag tror på att vara trogna varann håller i längden =)

2008-11-06 @ 17:56:57
URL: http://humorsajten.blogg.se/

Thanks....och jag håller med dig! Så klart :o)

2008-11-06 @ 17:59:59
URL: http://mumari.se/

Jag tror att de flesta som är otrogna, har någon form av problem med den nuvarande relationen... Annars tror jag inte att människor har det enorma behovet av att ha någon annan. Sen finns det ju vissa forskare som påstår sig ha hittat en gen en "otrohetsgen" och de som bär på den genen har svårare att hålla sig till en partner! ;)

2008-11-06 @ 18:55:13
URL: http://sandra-danielsson.blogspot.com

Hahah oj har nästan glömt bort bloggen. och här har de hänt mycket ser jag! :D kommer kanske börja om att blogga snart, hopppas det i allafall. ska fixa ny design och sånt hihi :)

2008-11-06 @ 19:08:13
URL: http://seeyasoon.blogg.se/

hahha saknat oss? Idé på design? det behöver vi..

2008-11-06 @ 19:26:11
URL: http://seeyasoon.blogg.se/

Håller med dig till 100%...

2008-11-06 @ 19:31:54
URL: http://tramlinger.blogg.se/

precis håller med dej

haha fick ett klagomål på mitt inlägg om anonma töntar kolla in mitt senaste inlägg hahahhahaha :D

2008-11-06 @ 19:44:59
URL: http://izzah.blogg.se/

Det är ju som om de vill ha en ursäkt för att få vara otrogna. Miffon!

I övrigt så är det självklart att folk får välja hur de vill ha det.

Men lever man med en partner och dessutom har familj så är det jäkligt fel att säga att man ska ha flera partners för att "må bra".

Vansinnigt!

2008-11-06 @ 20:36:43
URL: http://pansky.blogg.se/

Ohh ja! Lägg ut tävlingen snart då...jag har redan börjat trycka sönder de små bubblorna här hemma. :D

2008-11-06 @ 20:37:40
URL: http://pansky.blogg.se/

Hahaha, jag är på G =) Har gått igenom alla inlägg på bloggkoll !!

2008-11-06 @ 20:39:35
URL: http://lisenj.blogg.se/

Jag tycker så här: Man kan inte både ha kakan o äta upp den !! Antingen hittar man nå'n som man vill leva ihop med ( troget givetvis ) eller kan man ju välja att vara singel o va med den man vill för stunden, man får ju välja !!

2008-11-06 @ 21:25:30
URL: http://lisenj.blogg.se/

Som vanligt slå damen huvudet på spiken. Gillar ditt tänk och kan bara hålla med.



Länkade till dig i mitt eget inlägg om saken. Blev lite ivrig så det är kanske lite snurrigt men det bjuder jag på =)

2008-11-06 @ 21:27:18
URL: http://www.blogg.mustica.se

Var och en gör som de själva vill!



Det är fullt av "har man ett förhållande så..." och "inte både äta kakan och ha den kvar". Heteronormens tvåsamhetsideal sitter djupt rotat hos många, trots att inte heller det fungerar för alla. Långt ifrån!

Jag och min sambo blandar då och då in andra i vårt sexliv, och just DET gör vårt förhållande URSTARKT! När man verkligen älskar någon och känner sig älskad tillbaks, så har man ingen svartsjuka eller ägandebehov. I tidigare förhållanden var detta otänkbart och de var långt ifrån lika bra!

Självklart är inte detta något patentrecept för alla, men nog är det lite tröttsamt att höra att vi som inte slaviskt håller oss till tvåsamhetsidealet skulle vara osunda och "vansinniga"....och barnen: De drar man väl inte in i sitt vuxenliv? Eller brukar NI dra med dem på ett fylleslag?

2008-11-07 @ 06:45:48

J... självklart väljer alla själva, jag delade MIN åsikt, jag sa inte vad som var "rätt eller fel".



Men jag tvivlar att det är "Heteronormen" att säga så är ju löjligt, jag känner homosexuella som lever i tvåsamhet, genom att skriva att det är en hetronorm får du det allvarligt att låta lite konstigt.



Jätte bra att det fungerar för er, men jag tror ändå att förr eller senare så komer den svenska löjliga svartsjukan in i bilden. Jag har inte alltid levt i tvåsammhet, jag har också varit ung, även om jag är lastgammal nu. ;) Jag har heller aldrig varit svartsjuk. Men i Mina ögon fungerar inte massförhållanden i längden. Det är av Mina erfarenheter jag baserar det på.



Men att säga; "så har man ingen svartsjuka eller ägandebehov" är också det konstigt, jag lever i tvåsamhet och jag har inget ägandebehov av min partner och jag känner ingen svartsjuka. Det är en respekt vi har mellan varandra, precis som ni har respekten att dela varandra. Jag blir så trött på att höra om ägande och svartsjuka bara för att man vill vara trogen, det är ju lika galet som Ni säger att vi tycker om Er?



Självfallet drar man inte in barnen men det låter som du inte har barn, eller inte förstår hur barn fungerar... barn ser och hör mycket mer än vi tror. Man kan inte dölja känslor för ett barn, dom känner lukten ;)

2008-11-07 @ 08:25:08
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

Och varför skulle det vara farligt för barn att känna känslor i luften?



Kärleksfullhet är ju skadligt för barn har jag hört...?



Så fort kärleken inte hålls inom ramen för mononormen så är den plötsligt fruktansvärt negativ, varför?



Och sex då, samma sak verkar gälla där. Tvåsamt sex är hälsosamt, bra, fint, vackert, fantastiskt. Medan sex mellan människor som inte lever tvåsamt plötsligt blir fult, äckligt, negativt, osunt, jadajada. Varför?

2008-11-12 @ 13:07:05
URL: http://relationer.wordpress.com

Men? Snälla Elin? Läser du ens inlägget? Jag har aldrig sagt att sex mellan människor som inte lever tvåsamt plötsligt blir fult, äckligt, negativt, osunt, jadajada.... suck. Det kan vara väldigt vackert. Jag sa att JAG är för tvåsamheten och jag ser faktiskt stora problem när vuxna människor lever med flera partners NÄR DOM HAR BARN... hur förklarar man för sin son att mamma ska inte vara hemma ikväll, hon ska vara med sin andra familj? Eller ska alla bo ihop, där är pappa nr 2 och där är nr 5?

2008-11-12 @ 13:43:37
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

Vad är då problemet med att ha många vuxna omkring ett barn? Har inte de flesta vuxna många vänner? Är det plötsligt problematiskt om någon känner kärkänslor/har sex med någon av dessa vänner. Eller alla. Jag ser inte problemet.

2008-11-13 @ 14:04:14
URL: http://relationer.wordpress.com

Men men men... nu så, jag har ALDRIG sagt att det är ett problem? Jag säger att jag... PERSONLIGEN inte skulle vilja leva så inte att det är ett problem för dom som lever så... jag tror bestämt att du ger dej på fel person här... gå på någon som faktiskt är 100% emot massförhållande istället? Jag presonligen tycker att det verkar komplicerat och det är ingenting för mej men jag dömer inte dom som väljer det...



du gör ju precis som tvåsamhtsfanatikerna nu, bara för att jag inte håller med så måste du övertala mej eller vaddå? Jag försöker ju inte övertala dej... så gå på någon som är emot det istället för att slösa bort din tid med mej... ha en fin dag

2008-11-13 @ 14:12:05
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

"barn ser och hör mycket mer än vi tror. Man kan inte dölja känslor för ett barn, dom känner lukten ;)"



Det var det som jag reagerade på. Det verkar onekligen som att vissa känslor skulle vara negativa för barn att "känna lukten av". Vilka och varför?

2008-11-13 @ 14:24:53
URL: http://relationer.wordpress.com

Elin...Jösses, jag kan inte ansvara över om folk hittar saker mellan raderna... jag skriver PÅ raderna. Vad jag menade med den raden; "barn ser och hör mycket mer än vi tror. Man kan inte dölja känslor för ett barn, dom känner lukten ;)" är fortfarande baserat på MINA känslor och erfarenheter... hur många gånger ska jag behöva säga att jag inte dömmer någon, det är bara inget för mej, så sluta bete dej som en fanatiker. Du tycker inte om när tvåsamhets folk trackar ner på Er syn... men ni gör ju lika dant mot dom? Klirrrr, igen ;)



Jag har aldrig sagt om jag tycker det är rätt eller fel. JAG vill inte leva med mer än en person... kan jag inte få det då?



Jag har min åsikt, du har din.. skillnaden mellan oss är att jag tycker att var och en har rätt till SIN åsikt, du verkar inte ge dej förens du fått "rätt". Suck! Gå på någon som är EMOT det du predikar om istället... för för mej får ni kn-lla runt hur mycket ni vill, men sluta försök sälja skiten till mej.

2008-11-13 @ 14:44:49
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

Min fråga återstår, vilka känslor är det du menar att barn skulle känna lukten av? Och varför är det ett problem?



"Men när man väljer att föra in barn i ekvationen är det defenitivt ohälsosamt tycker jag."



Du säger att du tycker att sättet jag vill leva på är ohälsosamt om jag skulle få barn. Det är ett dömande uttalande.



"människans svartsjuka natur klarar inte av någonting annat i längden"



Du påstår dig vete någonting om människas natur, det där är inte formulerat som en åsikt utan som om det var fakta.



"Vill man ha fler än en partner så ha inte ett "förhållande", varför sätta den stämpeln på något som inte är tillräckligt starkt att klaras av mellan bara två personer?"



Du dömer ut relationer som inte är förhållanden mellan två personer som om de självklart inte är lika starka.



Så kom inte och påstå att du inte attackerar!









2008-11-13 @ 15:42:27
URL: http://relationer.wordpress.com

GHA! Nr har jag redan svarat på...i min kommentar på din blogg så sluta fjanta

Nr 2 kan du ju notera att det står "tycker JAG" eller kan du inte läsa?

Nr 3 Det är inte skrivet som fakta om man läser hel... det står klart och tydligt; det är JAG övertygad om=Min åsikt.

Nr 4 är formulerad som en fråga... inte ett uttalande...suck!

2008-11-13 @ 19:19:45
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Klicka här så slipper du fylla i namn nästa gång
Trackback